Pots obtenir més informació aquí.

ACCEPTAR

Comunicat de Mons. Agustí Cortés sobre l'acollida als refugiats

Data: 9 / setembre / 2015
El bisbe fa públic aquesta nota

Estimats:

Les notícies que ens arriben pels mitjans de comunicació sobre el drama que viuen milers de persones, fugint de la guerra i cercant refugi en països europeus, han colpit la nostra sensibilitat. Alhora hem escoltat missatges del Papa Francesc i de la Conferència Episcopal Espanyola, que, en sintonia amb altres entitats d’Església, convidaven a ésser conseqüents amb el deure moral evangèlic, que tenim envers aquestes persones, víctimes del sofriment. Les crides de l’Església sonen al costat d’altres que també miren de respondre al greu problema dels refugiats en Europa.

La Diòcesi de Sant Feliu de Llobregat, pel seu costat, vol respondre amb criteris evangèlics i assumint el seu compromís. Volem respondre com Església particular, que es deixa il·luminar per la Paraula de Déu i el seu missatge moral, mirant de ser fidels a la seva condició de comunió de germans, dins la pluralitat d’iniciatives.

És per això que fem una crida a les consciències de tots els fidels i a tots els grups i institucions, perquè col·laborin i posin els seus mitjans materials i personals a disposició de l’acolliment dels refugiats. Alhora, com Església diocesana, hem considerat oportú oferir un servei d’ajuda, assessorament i coordinació de totes les iniciatives, en funció de l’eficàcia i l’abast de d’aquesta acció.

Considerem molt benvinguda aquesta empenta de generositat que han despertat per tota Europa les informacions i les imatges que ens han arribat pels mitjans de comunicació. Volem participar-hi de tot cor. Sabem, però, que no podem quedar satisfets, oferint lloc i menjar per uns quants dies: l’acollida dels refugiats i immigrants demana disposar de mesures adients de tipus jurídic, econòmic, polític i cultural, a mig i a llarg termini.

Som conscients, per altra banda, que allò que estem veient no és més que l’efecte de problemes profunds d’abast internacional. Ens afegim a la crida que ressona tan sovint a l’Església perquè els responsables polítics no estalviïn esforços per restablir la pau, basada en la justícia i el respecte als drets humans de tots.

La Diòcesi de Sant Feliu de Llobregat disposa d’instruments institucionals que poden ajudar a la realització del seu compromís en aquest àmbit, com ara Càritas Diocesana i la Delegació diocesana, tot just creada, de Mans Unides, que tenen experiència en aquest àmbit d’acció social. Càritas diocesana de Sant Feliu de Llobregat ja fa acollida de refugiats i immigrants; així mateix manté contacte institucional amb altres Càritas diocesanes, Càritas Espanyola i totes les institucions eclesials i civils que treballen en xarxa per afrontar aquest repte.

És per això que ens ha semblat oportú disposar que:

• L’acció diocesana d’acollida als refugiats es coordini mitjançant la creació d’una taula que, organitzada per Càritas Diocesana, rebrà les peticions d’acolliment, farà les ofertes d’ajuda, donarà assessorament i assenyalarà les pautes d’actuació.
  • L’acció concreta d’ajuda, segons els casos, serà responsabilitat de les persones o institucions que la duguin a terme.
  • La Diòcesi de Sant Feliu de Llobregat a través de Càritas diocesana i de Mans Unides es mantindrà oberta al diàleg i a la col·laboració amb qualsevol instància eclesial o civil que treballi per mirar de respondre a aquest greu problema social.

El problema plantejat pels refugiats és un dels factors que formen part de la gran qüestió de les migracions, que sovint l’Església ha discernit i ha mirat de respondre en el seu àmbit (cf. a més dels nombrosos documents magisterials, els pronunciaments del Pontifici Consell per a la Pastoral de dels Immigrants i Itinerants, Refugiats i Desplaçats, i de la Comissió Episcopal de les Migracions de la CEE). Esperem que les polítiques d’àmbits nacional i internacional siguin les més adients i que responguin al principi de la dignitat de tota persona humana i als drets fonamentals.

Que Déu beneeixi la vostra generositat. Units en la pregària i el compromís en favor dels més necessitats.

† Agustí Cortés i Soriano
Bisbe de Sant Feliu de Llobregat